Om oss

Leksaksbiblioteket är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som verkar för en hållbar utveckling genom att:

• ge barn möjlighet att utvecklas till klimatsmarta medborgare

• utbilda för att resurser delas istället för att ägas

• verka för barns rätt till lek och fritid med fokus på giftfri lek

• tillgängliggöra en bred variation av lekmaterial till barn, oavsett socioekonomisk bakgrund, för att stimulera barns nyfikenhet och utveckling

I verksamheten jobbar idag tre personer; Anna, Yrsa och Alexandra. Sen har vi Mirja som arbetstränar.

Föreningens styrelse utgörs 2023 av följande engagerade medlemmar:

• Emilia Luttu, Ordförande + UX+ fundraising

• Marie Feser, Kassör

• Hanna Hulthén, Sekreterare och leksaksdoktor

• Julia Yli-Hukka, Kommunikation

• Julia Swahn, Klädbytesansvarig

• Tova Vackinger, Events + Utveckling leksaksbibliotek i Tynnered

• Yana Hrybanova, Events

• Susanne Jansson, Suppleant + kommunikation

• Angelica Fredin, Suppleant

• Sven Bartilsson, Suppleant

Org.nr förening: 802528-9359

Så startades Sveriges första Leksaksbibliotek

Fröet till Leksaksbiblioteket startade i hemmet hos föräldern Anna som upplevde att lilla Majorna-tvåan började översvämmas av oanvända leksaker strax efter barnets första födelsedag. Varför måste vi äga allt detta? Tänk om vi kunde få tillgång till massa leksaker utan att behöva bidra till resursslöseri?

Lite efterforsking visade att det finns massor av leksaksbibliotek runt om i världen, men inget i Sverige. Det skulle det bli ändring på! I samarbete med Ekologisk stadsdel Majorna, Majornas samverkansförening, Hyresgästföreningen m.fl. kunde Leksaksbiblioteket bli verklighet.

Leksaksbiblioteket i Majorna öppnade i mars 2018. Till en början var Leksaksbiblioteket ett projekt som drevs av Majornas samverkansförening under 2018-2021. Projektet finansierades av Arvsfonden och Sharing Cities Sweden, där Leksaksbiblioteket var en av testbäddarna i Sharing City Göteborg. Under projektet, 2020, startades föreningen Leksaksbiblioteket och sedan 2022 drivs hela verksamheten i egen regi

7ax4n8k66a0979l4mlxwhe2wb3f5syh.jpg